Targa båt fotografert ved Helgøy i Ryfylke. Far og sønn, Jon Arne og Kristen Helgøy. 
Foto: Tommy Ellingsen

Halvannen gang rundt ekvator – uten ett problem

– 44-foteren er vår første Targa, og det er alltid spennende med ny båt. Du forventer barnesykdommer, men Targaen har vært helt fantastisk i grunnen. Vi har kjørt 21.600 mil siden vi hentet båten i Gøteborg våren 2015, og ikke hatt et eneste problem, sier Kristen Helgøy. Sammen med faren og broren driver han Helgøy Skyssbåt AS i Ryfylke. Alt i alt er de ti ansatte og har fem båter. Båtene brukes året rundt, uavhengig av vær og vind.

– Vi har en beredskapsavtale med Lyse Energi og må ut under absolutt alle forhold. Oppdrettsnæringen tar heller ikke fri i uvær. Og det er helt greit, for Targaen trives jo bare bedre jo verre forholdene blir. Med den dype V-kjølen takler hun grov havsjø like godt som den krappe, ekle fjordsjøen. Det er sjelden vi må legge oss under 30 og vanligvis marsjer vi 32-35 knop. Når det er som verst, blir det jo noen lufteturer. ‘Nå kommer det til å smelle’, tenker jeg, men nei. Den lander alltid like mjukt og det er veldig lite støy ombord. Derfor er det en flott båt å frakte lite sjøvante passasjerer med. I Targaen blir alle trygge.

Targa båt fotografert ved Helgøy i Ryfylke. Far og sønn, Jon Arne og Kristen Helgøy. 
Foto: Tommy Ellingsen
Targa båt fotografert ved Helgøy i Ryfylke. Far og sønn, Jon Arne og Kristen Helgøy. 
Foto: Tommy Ellingsen

– Før sa vi at farten ikke var så viktig, at det ikke spilte noen rolle om det gikk i 22 eller 35. Det har vi måttet bite i oss. Om en tur tar litt over timen i stedet for to timer, kan være forskjellen på om du får oppdraget eller ikke. Billig går den også! I marsjfart klarer de to Volvo-motorene seg med 4,5 liter på mila.

– Denne båten har vi ikke sjans til å selge. Da ville kundene klaget.

Kristen Helgøy, Helgøy Skyssbåt AS, Ryfylke.
Targa båt fotografert ved Helgøy i Ryfylke. Far og sønn, Jon Arne og Kristen Helgøy. 
Foto: Tommy Ellingsen